At tale i en mikrofon virker måske ikke så svært, men der er faktisk en række ting, der kan være altafgørende for effekten af dit endelige reklamespeak. Alle speak opgaver er forskellige, det samme er reklamespeakerene, de har alle deres unikke stemmer og måder at levere en opgave på. Derfor er det vigtigt af vælge den rigtige speaker der repræsentere jeres brand og budskab bedst.
Så hvordan forbereder du dig til at finde din første reklamespeaker? Følg disse tips når du skal vælge en speaker, til dine socialemedier, radioreklamer eller lignende.
Undersøg din målgruppe
Inden du vælger reklamespeakeren til din opgave, er det vigtigt, at du undersøger, hvilken målgruppe din virksomhed henvender sig til. Måske kører du en kampagne for et nyt produkt, eller du skal oplyse en bestemt gruppe, f.eks. en brancheforening eller en nye kunder.
Hvis du ved, hvem du taler til, kan du nemmere bestemme, hvordan du taler til dem, og hvad du siger. Når du kender din målgruppe, har du nemmere ved at målrette dit reklamespeak. På den måde har du nemmere ved at få den indflydelse på seeren/lytteren som du ønsker.
De fleste reklamespeakere er tilknyttet et bureau, de har som regel erfaring med at undersøge og fastsætte målgrupper. Freelance speakere som mig, kan også godt hjælpe dig med at finde frem til en skitse af, hvad du vil sige, samt finde ud af, hvilke potentielle problemer du kan støde på.
Lav en skitse til dit speaks manuskript
Stort set alle reklamespeakere vil have et manuskript, som de kan gennemgå inden samarbejdet starter. Manuskriptet bør være et resumé af alt det, du vil sige. Min erfaring er at det kan være en god ide at tænde sin radio for at få inspiration, og lytte til de reklamer der bliver afspillet. Vælg den radioreklame du bedst kunne lide, og opbyg dit manuskript ud fra den.
Husk på, at du ønsker at at at skabe kontakt til din målgruppe, så sørg for, at dit manuskript har afsnit, der specifikt vedrører dem og deres behov. Find ud af, hvad de ønsker at vide, hvad de har brug for, og hvordan de har det. Sørg for, at din reklamespeaker kender detaljerne om disse ting, så de kan indarbejdes i det endelige speak.
Har du ikke tid eller lyst til selv at skrive et manuskript, kan de fleste voiceover artister og bureauer også hjælpe dig. De fleste reklamespeakere har speaket mange forskellige opgaver, så de kan ofte hjælpe dig med at udarbejde et manuskript.
Lav en demo og få feedback
Der er et par ting, du bør gøre, før du vælger den speaker der skal ligge stemme til din reklame. En af disse ting er at få lavet en demo. Det betyder, at speakeren optager en demonstration af, hvordan de ville præsenterer dit brand, så du kan få et bedre indtryk af, hvordan de taler, hvordan deres energi og dialekt er.
Nogle reklamespeakere har speaket mange opgaver, så de kan ofte også fremvise tidligere speaks de har lavet. Jeg fremviser eksempelvis mine tidligere opgaver på min hjemmeside.
Brug en reklamespeaker på medier som radio og tv
Ønsker du at bruge dit reklamespeak på tv og radio? Så er det vigtigt at du fortæller din valgte reklamespeaker det.
Prisen for et reklamespeak kan afhænge meget af hvor du ønsker at bruge dit speak. Freelance reklamespeakere og speaker bureauer, beregner ofte prisen ud fra hvilke platforme du skal bruge speaket på. Det er normalt at prisen er højere for et reklamespeak, der er kommercielt og skal vises på landsdækkende TV. End hvis du skulle have lavet et kort radiospot på en lille lokalradio.